FINANCIËLE BEGROTING

Financiële analyse programma's

Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Verschil    2024 - 2023

Lasten

3.302

4.222

8.243

4.021

Baten

124.538

129.649

135.388

5.739

Saldo

-121.237

-125.426

-127.145

-1.719

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2024 en 2023 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

TV

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

T05

Treasury
De verwachting is dat medio 2024 een geldlening wordt aangetrokken van circa 30 miljoen voor de investeringen die op de rol staan. Hierdoor stijgen de rentelasten met €363.000 in 2024. In 2023 is een incidentele renteopbrengst geraamd van € 400.000 van de middelen die via schatkistbankieren zijn uitgezet.
Tegenover de hogere rentelasten staat een hogere doorbelasting van rente aan de exploitatie voor investeringen van € 129.000 en aan de grondexploitatie van € 80.000.

554

T05

De daling van de dividendopbrengst van Enexis van € 114.000 houdt verband met de daling van het reguliere dividend in 2024 met € 35.000 en het extra dividend van € 79.000 in 2023 door de verkoop van Fudura. De daling van het reguliere dividend houdt verband met de toegenomen kosten voor Enexis als netbeheerder in de energietransitie.

113

T06

Lagere bijdrage BsGW op basis van verdeling via aanslagregels en begroting 2024 BsGW.

100

T08

Oneigenlijk grondgebruik:
Bij de aanvang van de aanpak oneigenlijk grondgebruik in 2020 was de oorspronkelijke aanname dat dit in 4 jaar tijd zou worden afgerond. De laatste jaren is gebleken dat met de beperkte ambtelijke inzet op deze aanpak, het oorspronkelijke voornemen niet realistisch was. Inmiddels is via de begroting 2023 en aanvullend raadsbesluit bepaald dat de komende jaren circa 200 prioritaire gevallen worden aangepakt. De daaropvolgende jaren worden de resterende 650 gevallen aangepakt. Gezien deze verlengde aanpak, zullen de komende jaren ook de kosten voor inzet ECGeo blijven drukken op de aanpak oneigenlijk grondgebruik. Hiervoor is in de begroting nu een bijgesteld budget van € 20.000 per jaar opgenomen. Dit wordt verder verhoogd met personele budgetten voor de procesbegeleider en enkele interne medewerkers.

150

223

T08

In 2023 was de Regeling Specifieke Uitkering Stimulering Sport beschikbaar. Deze regeling vervalt per 1-1-2024 en daarom zijn er in 2024 geen opbrengsten meer geraamd.

323

T07

Gemeentefonds meicirculaire 2023:
Hoger accres - loon/prijsontwikkeling. De loon- en prijsontwikkeling in het accres is bijgesteld met een gecombineerde index op basis van CPB-gegevens.

935

T07

Meicirculaire 2023: Hogere uitkeringsbasis, lokale ontwikkelingen

206

T07

Gemeentefonds meicirculaire 2023:
Jeugdzorg inclusief loon/prijsbijstelling jeugd + voogdij 18+. Gemeenten en Rijk hebben een principeakkoord bereikt over het financiële kader voor de Hervormingsagenda Jeugd. In totaal wordt € 1,36 miljard in 2024 voor jeugdzorg beschikbaar gesteld, gebaseerd op het advies van de Commissie van Wijzen. De bijdrage voor Weert is verrekend met de reeds geraamde stelpost. Hiernaast vindt er loon- en prijscompensatie plaats.

948

T07

Meicirculaire 2023:
In 2022 vindt een incidentele uitkering plaats voor flankerend beleid energiearmoede en dienstverlening aanpak armoede.

222

T07

Meicirculaire 2023:
Incidentele decentralisatie-uitkeringen in 2022.

195

T07

Meicirculaire 2023:
Decentralisatie-uitkering inkomstenderving in 2022.

138

T07

Meicirculaire 2023:
Hoger integratie-uitkering Participatie Wsw.

28

T07

Gevolgen herijking Gemeentefonds (negatieve suppletie-uitkering voordeelgemeente).

750

T07

Decentralisatie-uitkering Wet kwaliteitsborging bouw.

30

T07

Gemeentefonds: Hogere accres, uitkeringsbasis en aantallen bij de maatstaven (stand vóór meicirculaire 2023).

2.815

T07

Gemeentefonds - stelposten (lasten):
Stelposten jeugdzorg en behoedzaamheidsbedrag (de laatste vervalt in 2024)

476

T08

Budgetten Prioriteiten structureel

1.448

T08

Budgetten Prioriteiten incidenteel

885

T08

Budget vervangingsinvesteringen

379

T061

De OZB opbrengsten woningen stijgen met de indexering conform de uitgangspunten voor de begroting 2024. Daarnaast wordt uitgegaan van een areaaluitbreiding van 250 woningen.

840

T062

De OZB opbrengsten niet-woningen stijgen met de indexering conform de uitgangspunten voor de begroting 2024. Daarnaast wordt uitgegaan van een areaaluitbreiding van 1%.

532

T064

Hogere baten toeristenbelasting op basis van de meest recente prognoses.

58

Kapitaallasten (zie algemene toelichting)

211

Personele lasten (zie algemene toelichting)

1.729

Vastgoed (zie paragraaf vastgoed)

357

Overig

204

Totaal

8.284

6.565

Saldo

1.718

De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect.

Deze pagina is gebouwd op 12/06/2023 14:54:10 met de export van 12/06/2023 11:10:20