Programma 1 Goed wonen voor iedere doelgroep
PR01 Goed wonen voor iedere doelgroep | Jaarrekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Verschil 2024 - 2023 | |
Lasten | |||||
T03 | Beheer overige gebouwen en gronden | 1.377 | 1.200 | 1.139 | -61 |
---|---|---|---|---|---|
T52 | Sportaccommodaties | 5.375 | 6.477 | 6.662 | 185 |
T54 | Musea | 1.274 | 920 | 1.102 | 182 |
T55 | Cultureel erfgoed | 723 | 770 | 661 | -109 |
T82 | Grondexploitatie (niet-bedrijv.terr) | 13.446 | 6.393 | 9.565 | 3.172 |
T83 | Wonen en bouwen | 2.445 | 2.159 | 3.354 | 1.195 |
Totaal lasten | 24.640 | 17.919 | 22.483 | 4.564 | |
Baten | |||||
T03 | Beheer overige gebouwen en gronden | 1.611 | 519 | 636 | 117 |
T52 | Sportaccommodaties | 1.039 | 915 | 938 | 23 |
T54 | Musea | 31 | 0 | 30 | 30 |
T55 | Cultureel erfgoed | 72 | 23 | 23 | 0 |
T82 | Grondexploitatie (niet-bedrijv.terr) | 11.923 | 6.393 | 9.565 | 3.172 |
T83 | Wonen en bouwen | 2.269 | 1.640 | 2.533 | 893 |
Totaal baten | 16.945 | 9.490 | 13.725 | 4.235 | |
Totaal saldo van baten en lasten | 7.696 | 8.428 | 8.755 | 327 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2024 en 2023 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten. | |||
TV | Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|---|
T54 | In 2023 is een budget voor afronding van opgravingen tussengracht Nijenborgh beschikbaar ten laste van de algemene reserve (mutatie tussenrapportage 2023). | 81 | |
T55 | In 2022 is ten laste van de algemene reserve een budget van € 280.000 beschikbaar gesteld voor de consolidatie van de poort van de voorburcht Kasteel Nijenborgh. Dit budget is in de slotwijziging 2022 deels overgeheveld naar 2023 en komt daarna te vervallen. De werkzaamheden worden volledig afgerond in 2023. | 118 | |
T82 | De lasten en baten voor de grondexploitatie wijzigen ten opzichte van de begroting 2023. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. | 3.172 | 3.172 |
T83 | Een extern bureau heeft onderzoek gedaan naar de structurele financiële effecten van de nieuwe Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Er is inzicht verkregen in de effecten en beleidskeuzes van de gemeente. Zoals beschreven in de kadernota is gekozen voor het scenario "Stand gemeente" waarbij het huidige beleid en reeds gemaakte keuzes hierin wordt voortgezet. | 293 | |
T83 | Voor de inhuurkosten van vergunningverlener bouw, casemanager WABO, toezichthouder omgevingsrecht is in 2023 dekking verkregen vanuit de budgetten voor de omgevingswet en WKB. Deze inhuurkosten zijn incidenteel geraamd waardoor dit leidt tot een budgettair neutraal verschil van ruim € 81.000 ten opzichte van de begroting 2024. | 81 | |
T83 | Bij de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid spelen gemeenten een belangrijke rol. De regering heeft hiervoor een tijdelijke regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid (CDOKE) beschikbaar gesteld. Op basis van berichtgeving vanuit de provincies mag het bedrag dat in 2023 wordt ontvangen als structurele baat voor de jaren 2024 tot en met 2027 opgenomen worden. Voor de structurele uitvoeringskosten is een gelijk bedrag opgenomen in de begroting 2024-2027. | 916 | 916 |
Kapitaallasten (zie algemene toelichting) | 699 | ||
Personele lasten (zie algemene toelichting) | 287 | ||
Vastgoed (zie paragraaf vastgoed) | 500 | ||
Overige | 171 | ||
Totaal | 5.039 | 5.367 | |
Saldo | 328 | ||
De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect. |