FINANCIËLE BEGROTING

Financiële analyse programma's

Programma 1 Goed wonen voor iedere doelgroep

PR01 Goed wonen voor iedere doelgroep

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Verschil    2024 - 2023

Lasten

T03

Beheer overige gebouwen en gronden

1.377

1.200

1.139

-61

T52

Sportaccommodaties

5.375

6.477

6.662

185

T54

Musea

1.274

920

1.102

182

T55

Cultureel erfgoed

723

770

661

-109

T82

Grondexploitatie (niet-bedrijv.terr)

13.446

6.393

9.565

3.172

T83

Wonen en bouwen

2.445

2.159

3.354

1.195

Totaal lasten

24.640

17.919

22.483

4.564

Baten

T03

Beheer overige gebouwen en gronden

1.611

519

636

117

T52

Sportaccommodaties

1.039

915

938

23

T54

Musea

31

0

30

30

T55

Cultureel erfgoed

72

23

23

0

T82

Grondexploitatie (niet-bedrijv.terr)

11.923

6.393

9.565

3.172

T83

Wonen en bouwen

2.269

1.640

2.533

893

Totaal baten

16.945

9.490

13.725

4.235

Totaal saldo van baten en lasten

7.696

8.428

8.755

327

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2024 en 2023 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

TV

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

T54

In 2023 is een budget voor afronding van opgravingen tussengracht Nijenborgh beschikbaar ten laste van de algemene reserve (mutatie tussenrapportage 2023).

81

T55

In 2022 is ten laste van de algemene reserve een budget van € 280.000 beschikbaar gesteld voor de consolidatie van de poort van de voorburcht Kasteel Nijenborgh. Dit budget is in de slotwijziging 2022 deels overgeheveld naar 2023 en komt daarna te vervallen. De werkzaamheden worden volledig afgerond in 2023.

118

T82

De lasten en baten voor de grondexploitatie wijzigen ten opzichte van de begroting 2023. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

3.172

3.172

T83

Een extern bureau heeft onderzoek gedaan naar de structurele financiële effecten van de nieuwe Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Er is inzicht verkregen in de effecten en beleidskeuzes van de gemeente. Zoals beschreven in de kadernota is gekozen voor het scenario "Stand gemeente" waarbij het huidige beleid en reeds gemaakte keuzes hierin wordt voortgezet.

293

T83

Voor de inhuurkosten van vergunningverlener bouw, casemanager WABO, toezichthouder omgevingsrecht is in 2023 dekking verkregen vanuit de budgetten voor de omgevingswet en WKB. Deze inhuurkosten zijn incidenteel geraamd waardoor dit leidt tot een budgettair neutraal verschil van ruim € 81.000 ten opzichte van de begroting 2024.

81

T83

Bij de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid spelen gemeenten een belangrijke rol. De regering heeft hiervoor een tijdelijke regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid (CDOKE) beschikbaar gesteld. Op basis van berichtgeving vanuit de provincies mag het bedrag dat in 2023 wordt ontvangen als structurele baat voor de jaren 2024 tot en met 2027 opgenomen worden. Voor de structurele uitvoeringskosten is een gelijk bedrag opgenomen in de begroting 2024-2027.

916

916

Kapitaallasten (zie algemene toelichting)

699

Personele lasten (zie algemene toelichting)

287

Vastgoed (zie paragraaf vastgoed)

500

Overige

171

Totaal

5.039

5.367

Saldo

328

De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect.

Deze pagina is gebouwd op 12/06/2023 14:54:10 met de export van 12/06/2023 11:10:20