FINANCIËLE BEGROTING

Financiële analyse programma's

Programma 2 Iedereen doet mee

PR02 Iedereen doet mee

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Verschil    2024 - 2023

Lasten

T42

Onderwijshuisvesting

2.391

2.233

2.133

-100

T43

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

3.035

3.908

3.298

-610

T51

Sportbeleid en activering

450

1.083

583

-500

T61

Samenkracht en burgerparticipatie

9.386

7.533

7.649

116

T62

Toegangsteams

3.251

3.900

3.737

-163

T63

Inkomensregelingen

23.524

23.718

21.887

-1.831

T637A

Pleegzorg

0

719

735

16

T64

Begeleide participatie

8.687

8.419

8.155

-264

T65

Arbeidsparticipatie

2.574

3.690

3.288

-402

T66

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

1.752

2.375

2.360

-15

T671

Maatwerkdienstverlening 18+

10.888

0

0

0

T671A

Huishoudelijke hulp (WMO)

0

5.442

6.174

732

T671B

Begeleiding (WMO)

0

5.987

6.652

665

T672

Maatwerkdienstverlening 18-

11.780

0

0

0

T672A

Jeugdhulp begeleiding

0

4.418

4.592

174

T672B

Jeugdhulp behandeling

0

631

633

2

T672C

Jeugdhulp dagbesteding

0

1.252

1.279

27

T673B

Gezinsgericht

0

96

98

2

T673C

Jeugdhulp met verblijf overig

0

1.097

1.404

307

T674A

Jeugd behandeling GGZ zonder verblij

0

3.995

4.090

95

T674B

Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

0

540

637

97

T674C

Gesloten plaatsing

0

440

336

-104

T681

Geëscaleerde zorg 18+

333

0

0

0

T681A

Beschermd wonen (WMO)

0

1.725

656

-1.069

T681B

Maatschapp- en vrouwenopvang (WMO)

0

50

50

0

T682

Geëscaleerde zorg 18-

1.509

0

0

0

T682A

Jeugdbescherming

0

1.077

1.111

34

T682B

Jeugdreclassering

0

94

97

3

T71

Volksgezondheid

2.361

2.416

2.422

6

Totaal lasten

81.921

86.838

84.056

-2.782

Baten

T42

Onderwijshuisvesting

295

204

215

11

T43

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

1.839

2.438

1.667

-771

T51

Sportbeleid en activering

30

27

0

-27

T61

Samenkracht en burgerparticipatie

5.600

887

1.009

122

T62

Toegangsteams

384

0

0

0

T63

Inkomensregelingen

13.694

14.228

14.469

241

T637A

Pleegzorg

0

0

0

0

T64

Begeleide participatie

0

0

0

0

T65

Arbeidsparticipatie

514

932

643

-289

T66

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

0

75

79

4

T671

Maatwerkdienstverlening 18+

406

0

0

0

T671A

Huishoudelijke hulp (WMO)

0

405

435

30

T671B

Begeleiding (WMO)

0

0

0

0

T672

Maatwerkdienstverlening 18-

0

0

0

0

T672A

Jeugdhulp begeleiding

0

0

0

0

T672B

Jeugdhulp behandeling

0

0

0

0

T672C

Jeugdhulp dagbesteding

0

0

0

0

T673B

Gezinsgericht

0

0

0

0

T673C

Jeugdhulp met verblijf overig

0

0

0

0

T674A

Jeugd behandeling GGZ zonder verblij

0

0

0

0

T674B

Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

0

0

0

0

T674C

Gesloten plaatsing

0

0

0

0

T681

Geëscaleerde zorg 18+

4.613

0

0

0

T681A

Beschermd wonen (WMO)

0

3.769

3.812

43

T681B

Maatschapp- en vrouwenopvang (WMO)

0

0

0

0

T682

Geëscaleerde zorg 18-

0

0

0

0

T682A

Jeugdbescherming

0

0

0

0

T682B

Jeugdreclassering

0

0

0

0

T71

Volksgezondheid

18

83

0

-83

Totaal baten

27.393

23.048

22.329

-719

Totaal saldo van baten en lasten

54.528

63.789

61.727

-2.062

Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2024 en 2023 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten.

TV

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

T43

De in de begroting 2022 opgenomen meerjarige heroverweging onderwijsachterbestandenbeleid loopt met ingang van 2024 terug met € 90.000 (lagere vrijval ten gunste van de algemene middelen). Verder zijn in 2023 reguliere personeelskosten (€ 60.000) eenmalig ten laste van het onderwijsachterstandenbudget gebracht.

150

T43

Via de meicirculaire 2023 heeft gemeente Weert een incidenteel bedrag van afgerond € 86.000 ontvangen ten behoeve van het leerlingenvervoer voor leerlingen uit Oekraïne. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie.

86

T51

Ten laste van de middelen uit de meicirculaire 2023 is invulling gegeven aan de motie Snelle subsidieverhoging verenigingen (eenmalig budget in 2023).

500

T61

Via de meicirculaire 2023 heeft gemeente Weert eenmalig circa € 49.000 ontvangen ten behoeve van de ontwikkeling van de Nederlandse Taal voor ontheemden uit Oekraïne. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie.

49

T61

Door loon- en prijsindexering van subsidies aan professionele instellingen (AMW, Punt Welzijn) stijgen de lasten.

167

T61

Via de slotwijziging 2022 is € 93.000 overgeheveld naar 2023 voor afronding van de bestuursopdracht maatschappelijke voorzieningenstructuur (verrekening met de bestemmingsreserve slotwijziging).

93

T61

In 2023 zijn incidentele uitgaven voor innovatie en transformatie sociaal domein gedaan ten laste van de daarvoor beschikbare reserve.

94

T61

In 2023 is een prioriteit beschikbaar gesteld voor sociale pijler gebiedsontwikkeling Keent-Moesel (structureel € 175.680). Van dit bedrag was € 102.960 bestemd voor projectleiding. Dit bedrag is in 2024 geraamd als personele kosten (neutrale verschuiving).

103

T62

In de raadsvergadering van juni 2022 is afgerond € 419.000 ten behoeve van Hulp bij het Huishouden incidenteel beschikbaar gesteld voor 2023 ten laste van de algemene reserve. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie.

419

T62

Het subsidiebedrag aan het CJG stijgt door indexering (betreft het aandeel dat aan dit taakveld is toegerekend).

88

T63

In 2022 heeft de gemeente Weert € 5.555.000 via circulaires ontvangen voor het verstrekken van de energietoeslag. Van deze middelen is nog € 2.149.000 beschikbaar voor 2023. In 2024 is voor de energietoeslag geen raming opgenomen, waardoor dit leidt tot een budgettair neutraal verschil.

2.149

T63

Via de slotwijziging 2022 is € 87.000 overgeheveld naar het budget voor armoedebeleid 2023 (verrekening met bestemmingsreserve slotwijziging).

87

T63

Via het Gemeentefonds is in de meicirculaire 2023 incidenteel aan gemeente Weert afgerond € 222.000 beschikbaar gesteld voor de aanpak van armoede en schulden. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie.

222

T63

Als gevolg van een ruime arbeidsmarkt stijgt de instroom in de bijstand minder hard dan verwacht. Ultimo december 2022 bedroeg het aantal huishoudens met een bijstandsuitkering 795. Ultimo juni 2023 zijn dat er 812. Naar verwachting zullen de aantallen de komende periode iets verder toenemen. Door de stroom van Oekraïense vluchtelingen zal een aantal gezinnen wellicht in de toekomst een beroep gaan doen op een bijstandsuitkering. Momenteel maken zij gebruik van een landelijke leefgeld regeling. Daarnaast is de taakstelling statushouders voor de gemeente Weert toegenomen van 88 naar 97. Op basis van het bovenstaande stijgt de raming in 2024 met € 187.000.

187

T63

Loonkostensubsidie (LKS) wordt verstrekt aan werkgevers die mensen met verminderde loonwaarde in dienst nemen. Wegens hogere instroom en hogere LKS-bedragen voor mensen met beschut werk (100% van de loonkosten), nemen de lasten in 2024 met € 190.000 toe.

190

T63

Het zogenaamde BUIG-budget (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten) voor de bekostiging van de uitkeringen wordt vastgesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Op basis van het nadere voorlopige budget 2023 (meest actuele informatie) stijgen de inkomsten met € 269.000.

269

T63

In de slotwijziging 2022 is € 100.000 voor uitvoeringskosten Tozo overgeheveld naar 2023. In 2024 is hiervoor geen raming opgenomen, wat een voordeel van € 100.000 veroorzaakt. Dit is budgettair neutraal omdat het bedrag in 2023 wordt onttrokken aan de bestemmingsreserve slotwijziging.

100

T64

De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Risse neemt af met € 274.000 op basis van de conceptbegroting Risse Groep 2024. Deze bijstelling is budgettair neutraal omdat er lagere inkomsten vanuit de algemene uitkering tegenover staan. Daarnaast is er een hogere aanwending van de algemene reserve met betrekking tot de aanvullende bijdrage aan de Risse Groep.

274

T65

In 2023 is ten laste van de reserve innovatie en transformatie sociaal domein eenmalig een bedrag van afgerond € 47.000 beschikbaar gesteld voor het pilot project individuele plaatsing en steun. Door de aanwending van de reserve betreft dit een budgettair neutraal verschil.

47

T65

De uitvoering van de Wet kinderopvang voor gemeentelijke doelgroepen wordt vanaf 2024 uitgevoerd door Kindermediair. In 2023 was hier geen raming voor opgenomen, waardoor dit leidt tot een budgettair verschil van afgerond € 24.000.

24

T65

Via het Gemeentefonds zijn in 2023 middelen beschikbaar gesteld voor inburgering. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie.

58

T65

Het structureel inhuurbudget van de afdeling WIZ is in de begroting 2024 verschoven van taakveld 65 naar overhead. Daarnaast is in 2023 budget verschoven naar inhuur vanuit de onderuitputting salarissen.

205

T65

Om elke inwoner te laten participeren op een betekenisvolle wijze worden kosten gemaakt onder de noemer arbeidsinschakeling. Voor 2024 wordt een hogere inzet verwacht.

128

T671B
T672A
T672B
T672C
T673C
T674A
T674B

Algemeen
In de begroting 2023 was met ingang van 2024 expliciet rekening gehouden met positieve financiële effecten van transformatie en inkoop Wmo begeleiding en gespecialiseerde jeugdhulp vanaf 2024. In de praktijk blijkt dat het precieze financiële effect van transformatie en/of een nieuwe wijze van inkoop niet in kaart gebracht kan worden, het is namelijk niet of nauwelijks te isoleren van andere ontwikkelingen. Daarnaast worden potentiële positieve effecten op basis van nieuwe inkopen niet altijd meteen geëffectueerd, bijvoorbeeld doordat er gedurende een aantal jaren regionale afspraken zijn gemaakt over een vaste lumpsumfinanciering. De (meerjaren)ramingen in de begroting 2024 zijn op basis van actuele informatie zo reëel mogelijk en weerspiegelen daarmee impliciet ook de effecten van transformatie en inkoop.

n.v.t.

n.v.t.

T672 t/m T682B

Voor zover de ramingen op deze taakvelden jeugdhulp betreffen worden ze vanwege de samenhang gezamenlijk toegelicht.
De ramingen zijn gebaseerd op prognoses voor 2023 en indexatie voor 2024. In de begroting is bij de meeste budgetten uitgegaan van een gelijkblijvend aantal cliënten en zorgzwaarte ten opzichte van de prognoses 2023. De uitgaven voor verblijf en behandeling stijgen. Dit zorgsegment is met ingang van 2023 gezamenlijk door Noord- en Midden Limburg ingekocht. De overige stijging van de uitgaven wordt vooral veroorzaakt door indexatie. Voor het grootste deel van de jeugdhulp is rekening gehouden met een indexatie van 4,94% (voorlopige OVA-index). Op de overige budgetten varieert de indexatie van 0% (crisis) tot 10% (subsidie CJG, gedeeltelijk op dit taakveld). In het algemeen is de indexatie hoger dan eerdere jaren. Dit is het gevolg van stijgende loonkosten in de CAO’s als gevolg van inflatiecompensatie. Alleen bij (dure) jeugdzorg, waarvan de uitgaven jaarlijks fluctueren, is uitgegaan van de gemiddelde uitgaven van de afgelopen jaren. Dit heeft bijvoorbeeld geleid tot een bijstelling naar beneden (-/- € 104.000) van de verwachte uitgaven voor JeugdZorgplus (gesloten jeugdzorg). De ontwikkeling van het aantal cliënten en zorgzwaarte vanaf 2024 is lastig te ramen en daarom als risico opgenomen. Voor jeugdhulp wordt op deze taakvelden per saldo ongeveer 4,5% meer begroot dan in 2023.

654

T671A

De lasten voor Hulp bij het Huishouden zijn in 2024 € 722.000 hoger geraamd dan in 2023. Dit wordt verklaard door de indexatie van de CAO Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (9,1%) en een verwachte stijging van het aantal cliënten in 2024.

722

T671B

De lasten voor Wmo begeleiding zijn afgerond € 665.000 hoger dan de begroting 2023. Dit wordt veroorzaakt door hoge indexatie op basis van CAO-ontwikkelingen en een stijging van het aantal cliënten.

665

T681A

In de begroting is een stelpost onvoorzien opgenomen met betrekking tot de regionale samenwerking voor inwoners met complexe problematiek. Deze wordt voor 2024 en verder enkel aangehouden om de financiële gevolgen voor de nieuwe verdeelsleutel en toegangskosten op te kunnen vangen. Met betrekking tot de nieuwe verdeelsleutel is rekening gehouden met een ingroeimodel vanaf 2025, waardoor in 2024 een groot gedeelte van de stelpost onvoorzien kan vrijvallen. Ten opzichte van de begroting 2023 leidt dit tot een voordeel van afgerond € 1.091.000. Er resteert hierdoor in 2024 voor de post onvoorzien een bedrag van € 417.000. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar het raadsvoorstel.

1.091

T71

Op basis van de definitieve begroting 2024 van de Veiligheids Regio Limburg Noord (VRLN) stijgt de gemeentelijke bijdrage. Dit komt vooral door loon- en prijsindexering en structurele dekking van hogere kapitaallasten brandweermaterieel.

124

Kapitaallasten (zie algemene toelichting)

79

Personele lasten (zie algemene toelichting)

641

Vastgoed (zie paragraaf vastgoed)

49

Overige

379

Totaal

6.076

4.013

Saldo

2.063

De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect.

Deze pagina is gebouwd op 12/06/2023 14:54:10 met de export van 12/06/2023 11:10:20