Programma 2 Iedereen doet mee
PR02 Iedereen doet mee | Jaarrekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Verschil 2024 - 2023 | |
Lasten | |||||
T42 | Onderwijshuisvesting | 2.391 | 2.233 | 2.133 | -100 |
---|---|---|---|---|---|
T43 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 3.035 | 3.908 | 3.298 | -610 |
T51 | Sportbeleid en activering | 450 | 1.083 | 583 | -500 |
T61 | Samenkracht en burgerparticipatie | 9.386 | 7.533 | 7.649 | 116 |
T62 | Toegangsteams | 3.251 | 3.900 | 3.737 | -163 |
T63 | Inkomensregelingen | 23.524 | 23.718 | 21.887 | -1.831 |
T637A | Pleegzorg | 0 | 719 | 735 | 16 |
T64 | Begeleide participatie | 8.687 | 8.419 | 8.155 | -264 |
T65 | Arbeidsparticipatie | 2.574 | 3.690 | 3.288 | -402 |
T66 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.752 | 2.375 | 2.360 | -15 |
T671 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 10.888 | 0 | 0 | 0 |
T671A | Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 5.442 | 6.174 | 732 |
T671B | Begeleiding (WMO) | 0 | 5.987 | 6.652 | 665 |
T672 | Maatwerkdienstverlening 18- | 11.780 | 0 | 0 | 0 |
T672A | Jeugdhulp begeleiding | 0 | 4.418 | 4.592 | 174 |
T672B | Jeugdhulp behandeling | 0 | 631 | 633 | 2 |
T672C | Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 1.252 | 1.279 | 27 |
T673B | Gezinsgericht | 0 | 96 | 98 | 2 |
T673C | Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 1.097 | 1.404 | 307 |
T674A | Jeugd behandeling GGZ zonder verblij | 0 | 3.995 | 4.090 | 95 |
T674B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 540 | 637 | 97 |
T674C | Gesloten plaatsing | 0 | 440 | 336 | -104 |
T681 | Geëscaleerde zorg 18+ | 333 | 0 | 0 | 0 |
T681A | Beschermd wonen (WMO) | 0 | 1.725 | 656 | -1.069 |
T681B | Maatschapp- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 50 | 50 | 0 |
T682 | Geëscaleerde zorg 18- | 1.509 | 0 | 0 | 0 |
T682A | Jeugdbescherming | 0 | 1.077 | 1.111 | 34 |
T682B | Jeugdreclassering | 0 | 94 | 97 | 3 |
T71 | Volksgezondheid | 2.361 | 2.416 | 2.422 | 6 |
Totaal lasten | 81.921 | 86.838 | 84.056 | -2.782 | |
Baten | |||||
T42 | Onderwijshuisvesting | 295 | 204 | 215 | 11 |
T43 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 1.839 | 2.438 | 1.667 | -771 |
T51 | Sportbeleid en activering | 30 | 27 | 0 | -27 |
T61 | Samenkracht en burgerparticipatie | 5.600 | 887 | 1.009 | 122 |
T62 | Toegangsteams | 384 | 0 | 0 | 0 |
T63 | Inkomensregelingen | 13.694 | 14.228 | 14.469 | 241 |
T637A | Pleegzorg | 0 | 0 | 0 | 0 |
T64 | Begeleide participatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
T65 | Arbeidsparticipatie | 514 | 932 | 643 | -289 |
T66 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 0 | 75 | 79 | 4 |
T671 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 406 | 0 | 0 | 0 |
T671A | Huishoudelijke hulp (WMO) | 0 | 405 | 435 | 30 |
T671B | Begeleiding (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 |
T672 | Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 0 | 0 | 0 |
T672A | Jeugdhulp begeleiding | 0 | 0 | 0 | 0 |
T672B | Jeugdhulp behandeling | 0 | 0 | 0 | 0 |
T672C | Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 0 | 0 | 0 |
T673B | Gezinsgericht | 0 | 0 | 0 | 0 |
T673C | Jeugdhulp met verblijf overig | 0 | 0 | 0 | 0 |
T674A | Jeugd behandeling GGZ zonder verblij | 0 | 0 | 0 | 0 |
T674B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 0 | 0 | 0 | 0 |
T674C | Gesloten plaatsing | 0 | 0 | 0 | 0 |
T681 | Geëscaleerde zorg 18+ | 4.613 | 0 | 0 | 0 |
T681A | Beschermd wonen (WMO) | 0 | 3.769 | 3.812 | 43 |
T681B | Maatschapp- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 |
T682 | Geëscaleerde zorg 18- | 0 | 0 | 0 | 0 |
T682A | Jeugdbescherming | 0 | 0 | 0 | 0 |
T682B | Jeugdreclassering | 0 | 0 | 0 | 0 |
T71 | Volksgezondheid | 18 | 83 | 0 | -83 |
Totaal baten | 27.393 | 23.048 | 22.329 | -719 | |
Totaal saldo van baten en lasten | 54.528 | 63.789 | 61.727 | -2.062 |
Hieronder worden de belangrijkste verschillen tussen begroting 2024 en 2023 toegelicht. De kapitaallasten, personele lasten en vastgoedmutaties worden hierbij buiten beschouwing gelaten. | |||
TV | Omschrijving | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|---|
T43 | De in de begroting 2022 opgenomen meerjarige heroverweging onderwijsachterbestandenbeleid loopt met ingang van 2024 terug met € 90.000 (lagere vrijval ten gunste van de algemene middelen). Verder zijn in 2023 reguliere personeelskosten (€ 60.000) eenmalig ten laste van het onderwijsachterstandenbudget gebracht. | 150 | |
T43 | Via de meicirculaire 2023 heeft gemeente Weert een incidenteel bedrag van afgerond € 86.000 ontvangen ten behoeve van het leerlingenvervoer voor leerlingen uit Oekraïne. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie. | 86 | |
T51 | Ten laste van de middelen uit de meicirculaire 2023 is invulling gegeven aan de motie Snelle subsidieverhoging verenigingen (eenmalig budget in 2023). | 500 | |
T61 | Via de meicirculaire 2023 heeft gemeente Weert eenmalig circa € 49.000 ontvangen ten behoeve van de ontwikkeling van de Nederlandse Taal voor ontheemden uit Oekraïne. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie. | 49 | |
T61 | Door loon- en prijsindexering van subsidies aan professionele instellingen (AMW, Punt Welzijn) stijgen de lasten. | 167 | |
T61 | Via de slotwijziging 2022 is € 93.000 overgeheveld naar 2023 voor afronding van de bestuursopdracht maatschappelijke voorzieningenstructuur (verrekening met de bestemmingsreserve slotwijziging). | 93 | |
T61 | In 2023 zijn incidentele uitgaven voor innovatie en transformatie sociaal domein gedaan ten laste van de daarvoor beschikbare reserve. | 94 | |
T61 | In 2023 is een prioriteit beschikbaar gesteld voor sociale pijler gebiedsontwikkeling Keent-Moesel (structureel € 175.680). Van dit bedrag was € 102.960 bestemd voor projectleiding. Dit bedrag is in 2024 geraamd als personele kosten (neutrale verschuiving). | 103 | |
T62 | In de raadsvergadering van juni 2022 is afgerond € 419.000 ten behoeve van Hulp bij het Huishouden incidenteel beschikbaar gesteld voor 2023 ten laste van de algemene reserve. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie. | 419 | |
T62 | Het subsidiebedrag aan het CJG stijgt door indexering (betreft het aandeel dat aan dit taakveld is toegerekend). | 88 | |
T63 | In 2022 heeft de gemeente Weert € 5.555.000 via circulaires ontvangen voor het verstrekken van de energietoeslag. Van deze middelen is nog € 2.149.000 beschikbaar voor 2023. In 2024 is voor de energietoeslag geen raming opgenomen, waardoor dit leidt tot een budgettair neutraal verschil. | 2.149 | |
T63 | Via de slotwijziging 2022 is € 87.000 overgeheveld naar het budget voor armoedebeleid 2023 (verrekening met bestemmingsreserve slotwijziging). | 87 | |
T63 | Via het Gemeentefonds is in de meicirculaire 2023 incidenteel aan gemeente Weert afgerond € 222.000 beschikbaar gesteld voor de aanpak van armoede en schulden. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie. | 222 | |
T63 | Als gevolg van een ruime arbeidsmarkt stijgt de instroom in de bijstand minder hard dan verwacht. Ultimo december 2022 bedroeg het aantal huishoudens met een bijstandsuitkering 795. Ultimo juni 2023 zijn dat er 812. Naar verwachting zullen de aantallen de komende periode iets verder toenemen. Door de stroom van Oekraïense vluchtelingen zal een aantal gezinnen wellicht in de toekomst een beroep gaan doen op een bijstandsuitkering. Momenteel maken zij gebruik van een landelijke leefgeld regeling. Daarnaast is de taakstelling statushouders voor de gemeente Weert toegenomen van 88 naar 97. Op basis van het bovenstaande stijgt de raming in 2024 met € 187.000. | 187 | |
T63 | Loonkostensubsidie (LKS) wordt verstrekt aan werkgevers die mensen met verminderde loonwaarde in dienst nemen. Wegens hogere instroom en hogere LKS-bedragen voor mensen met beschut werk (100% van de loonkosten), nemen de lasten in 2024 met € 190.000 toe. | 190 | |
T63 | Het zogenaamde BUIG-budget (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten) voor de bekostiging van de uitkeringen wordt vastgesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Op basis van het nadere voorlopige budget 2023 (meest actuele informatie) stijgen de inkomsten met € 269.000. | 269 | |
T63 | In de slotwijziging 2022 is € 100.000 voor uitvoeringskosten Tozo overgeheveld naar 2023. In 2024 is hiervoor geen raming opgenomen, wat een voordeel van € 100.000 veroorzaakt. Dit is budgettair neutraal omdat het bedrag in 2023 wordt onttrokken aan de bestemmingsreserve slotwijziging. | 100 | |
T64 | De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Risse neemt af met € 274.000 op basis van de conceptbegroting Risse Groep 2024. Deze bijstelling is budgettair neutraal omdat er lagere inkomsten vanuit de algemene uitkering tegenover staan. Daarnaast is er een hogere aanwending van de algemene reserve met betrekking tot de aanvullende bijdrage aan de Risse Groep. | 274 | |
T65 | In 2023 is ten laste van de reserve innovatie en transformatie sociaal domein eenmalig een bedrag van afgerond € 47.000 beschikbaar gesteld voor het pilot project individuele plaatsing en steun. Door de aanwending van de reserve betreft dit een budgettair neutraal verschil. | 47 | |
T65 | De uitvoering van de Wet kinderopvang voor gemeentelijke doelgroepen wordt vanaf 2024 uitgevoerd door Kindermediair. In 2023 was hier geen raming voor opgenomen, waardoor dit leidt tot een budgettair verschil van afgerond € 24.000. | 24 | |
T65 | Via het Gemeentefonds zijn in 2023 middelen beschikbaar gesteld voor inburgering. Dit is daardoor een budgettair neutrale mutatie. | 58 | |
T65 | Het structureel inhuurbudget van de afdeling WIZ is in de begroting 2024 verschoven van taakveld 65 naar overhead. Daarnaast is in 2023 budget verschoven naar inhuur vanuit de onderuitputting salarissen. | 205 | |
T65 | Om elke inwoner te laten participeren op een betekenisvolle wijze worden kosten gemaakt onder de noemer arbeidsinschakeling. Voor 2024 wordt een hogere inzet verwacht. | 128 | |
T671B | Algemeen | n.v.t. | n.v.t. |
T672 t/m T682B | Voor zover de ramingen op deze taakvelden jeugdhulp betreffen worden ze vanwege de samenhang gezamenlijk toegelicht. | 654 | |
T671A | De lasten voor Hulp bij het Huishouden zijn in 2024 € 722.000 hoger geraamd dan in 2023. Dit wordt verklaard door de indexatie van de CAO Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (9,1%) en een verwachte stijging van het aantal cliënten in 2024. | 722 | |
T671B | De lasten voor Wmo begeleiding zijn afgerond € 665.000 hoger dan de begroting 2023. Dit wordt veroorzaakt door hoge indexatie op basis van CAO-ontwikkelingen en een stijging van het aantal cliënten. | 665 | |
T681A | In de begroting is een stelpost onvoorzien opgenomen met betrekking tot de regionale samenwerking voor inwoners met complexe problematiek. Deze wordt voor 2024 en verder enkel aangehouden om de financiële gevolgen voor de nieuwe verdeelsleutel en toegangskosten op te kunnen vangen. Met betrekking tot de nieuwe verdeelsleutel is rekening gehouden met een ingroeimodel vanaf 2025, waardoor in 2024 een groot gedeelte van de stelpost onvoorzien kan vrijvallen. Ten opzichte van de begroting 2023 leidt dit tot een voordeel van afgerond € 1.091.000. Er resteert hierdoor in 2024 voor de post onvoorzien een bedrag van € 417.000. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar het raadsvoorstel. | 1.091 | |
T71 | Op basis van de definitieve begroting 2024 van de Veiligheids Regio Limburg Noord (VRLN) stijgt de gemeentelijke bijdrage. Dit komt vooral door loon- en prijsindexering en structurele dekking van hogere kapitaallasten brandweermaterieel. | 124 | |
Kapitaallasten (zie algemene toelichting) | 79 | ||
Personele lasten (zie algemene toelichting) | 641 | ||
Vastgoed (zie paragraaf vastgoed) | 49 | ||
Overige | 379 | ||
Totaal | 6.076 | 4.013 | |
Saldo | 2.063 | ||
De geel gemarkeerde bedragen betreffen budgettair neutrale mutaties. Het zijn voor- of nadelen voor dit programma, maar hebben op concernniveau een budgettair neutraal effect. |