Programma 1 Goed wonen voor iedere doelgroep

Ambities 2024

Bouwen voor elke doelgroep
Weert groeit en blijft groeien. Wij maken deel uit van het economische kerngebied (waaronder
Brainport Eindhoven) en nemen onze verantwoordelijkheid hierin. Iedereen heeft recht op een huis om zich thuis te voelen. Daarom is passende huisvesting van groot belang voor zowel de huidige als de nieuwe inwoners van Weert. We streven naar een goede balans tussen betaalbare huur- en koopwoningen voor alle doelgroepen in overeenstemming met vraag en aanbod. We zetten in op gemengde wijken met extra aandacht voor sociale-, en middenhuur en (nieuwe) woonvormen, waar ook ondersteuning kan worden geleverd.

In de in 2023 ondertekende Woondeal Limburg is een stevige ambitie opgenomen. We willen een deel van deze ambitie in Weert invullen. Bouwen van voldoende sociale huur- en midden-huurwoningen is hierbij randvoorwaardelijk, evenals aandacht voor mobiliteit.

We zetten voor de korte en middellange termijn in op inbreiding in bestaand bebouwd gebied, zoals bij de Gebiedsontwikkeling Keent & Moesel en de Gebiedsontwikkeling Horne Kwartier. Waar het past in de omgeving, wordt de hoogte in gegaan. In de kerkdorpen wordt woningbouw afgestemd op de behoefte. We voeren een actiever grondbeleid.
We onderzoeken de mogelijkheden voor nieuwe in- en uitbreidingslocaties en spelen in op kansen die zich voordoen. Initiatieven voor Flexwonen zijn nodig om de grootste druk te verzachten en in te spelen op de toenemende druk van specifieke doelgroepen op de sociale huurwoningen. In het Programma Volkshuisvesting, verplicht op grond van de Omgevingswet, werken we een en ander uit. Nieuwe wetgeving, zoals de Wet versterking regie volkshuisvesting en de Wet goed verhuurderschap, alsmede de verplichting om een Huisvestingsverordening te maken voor specifieke doelgroepen, verzwaren de gemeentelijke taken op het gebied van wonen.

We stimuleren natuurinclusief bouwen en geven als gemeente zelf het goede voorbeeld. Ook in Weert hebben we te maken met de dubbele vergrijzing: er komen steeds meer ouderen én ouderen worden steeds ouder. We onderzoeken vernieuwende creatieve oplossingen om de
doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. We faciliteren duurzame en innovatieve concepten en zetten in op het creëren van vitale gemeenschappen.

In Weert en in de regio zijn enkele duizenden internationale werknemers actief. We zetten in op
meer grootschalige locaties voor short-stay huisvesting van internationale werknemers. Dit doen we onder voorwaarden, waarbij we oog hebben voor de leefbaarheid.

  • Passende huisvesting voor zowel huidige als nieuwe inwoners van Weert.
  • Goede balans tussen betaalbare huur- en koopwoningen voor alle doelgroepen.
  • Inbreiding in bestaand bebouwd gebied op korte en middellange termijn.
  • Onderzoek waar uitbreiding voor woningbouw op langere termijn mogelijk is.
  • Actief grondbeleid.
  • Stimuleren van natuurinclusief bouwen.
  • Experimenteren met nieuwe alternatieve woonvormen en tijdelijke (flex)woningen.
  • Grootschalige locaties voor shortstay huisvesting internationale werknemers.
  • Uitbreiden van het aantal levensloopbestendige woningen.

Veilige en leefbare gemeente
In Weert kan iedereen veilig wonen, verblijven, werken en ondernemen. Dat willen we zo houden. Leefbaarheid en sociale veiligheid gaan in toenemende mate samen, maar leefbaarheid kent ook andere aspecten zoals (geluids)overlast, het voorzieningenniveau en afval-bijzet-problematiek. Ook is het van belang om aandacht te hebben voor de sociale cohesie.
Leefbaarheid zegt iets over hoe de omgeving aansluit bij de wensen en beleving van de inwoners. Leefbaarheid gaat zowel over de fysieke als de sociale leefomgeving en kent verschillende onderdelen. Samen met onze inwoners en partners, waaronder de wijk– en dorpsraden, hebben we een taak om de leefbaarheid van Weert op peil te houden of te verbeteren en de participatie van inwoners hierin te versterken. We willen de komende tijd samen een visie ontwikkelen op de betekenis van leefbaarheid voor de gemeente Weert en de rol van de wijk- en dorpsraden hierbij.   

In de wijken Keent en Moesel gaan we de komende jaren aan de slag om zowel fysiek als sociaal extra te investeren. We trekken hierbij samen op met onze partners in de wijk, zoals Wonen Limburg, Punt Welzijn, Land van Horne, Gilde en wijkraden.

Daar waar ontwikkelingen in het sociale of fysieke domein er om vragen wordt een wijk- of dorpsontwikkelingsvisie opgesteld. Dit kunnen we niet voor alle wijken tegelijk. We doen dit samen met onze partners en prioriteren op basis van analyses, zoals de Rigo-cirkel (Rigo-cirkel geeft inzicht in de sociale kwaliteit en kwetsbaarheid van buurten en wijken op basis van objectieve registratie data), waar Wonen Limburg mee werkt en op basis waarvan de prioriteit van inzet van Punt Welzijn wordt bepaald. Inwoners van wijken en dorpen die zelf het initiatief nemen voor een visie, ondersteunen wij actief. We maken gebruik van koppelkansen die zich voordoen (riolering/klimaat, energiesysteem van de toekomst, woningbouwplannen).

  • Blijvend aandacht voor een prettige, gezonde, groene leefomgeving.
  • Gezamenlijke invulling geven aan de rol van wijk- en dorpsraden.
  • Zowel fysiek als sociaal extra investeren in Keent en Moesel.

Erfgoed behouden en versterken
Voor de aantrekkingskracht van Weert als woon-, werk- en recreatiegemeente zijn een goed
cultureel aanbod en het behouden en stimuleren van cultuurhistorie en erfgoed in alle facetten
belangrijk. We stellen nieuw erfgoedbeleid vast, waarin we veel aandacht hebben voor
erfgoededucatie.

  • Behouden en stimuleren van cultuurhistorie en erfgoed.
  • Maximale inzet voor het behoud en restauratie van de Lichtenberg.
  • Nieuw erfgoedbeleid.

Aantrekkelijk voorzieningenniveau behouden
Weert heeft een goed voorzieningenniveau. Deze voorzieningenstructuur staat echter ook onder druk (matige bezetting, krimp aantal vrijwilligers, geen investeringsruimte). Clusteren van voorzieningen kan een oplossing zijn. De herijking van de maatschappelijke voorzieningenstructuur zal richtinggevend zijn voor de toekomst en onder andere duidelijk maken waar we wel en niet meer in investeren (kernportefeuille). De herijking van de maatschappelijke voorzieningenstructuur resulteert in een accommodatie- en huisvestingsplan waarin we streven naar een optimale match tussen vraag naar en aanbod van accommodaties. In het accommodatie- en huisvestingsplan staat niet het gemeentelijke aanbod aan gebouwen, maar de huisvesting van activiteiten centraal.

Zelf geven we het goede voorbeeld door een plan van aanpak op te stellen voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed (duurzaam meerjarenonderhoudsplan) op basis van de Routekaart Energietransitie en door middelen vrij te maken voor deze investeringen (meerjareninvesteringsplan).

  • Plan van aanpak verduurzaming gemeentelijk vastgoed (duurzaam meerjarenonderhoudsplan).
  • Meerjareninvesteringsplan gemeentelijk vastgoed.
Deze pagina is gebouwd op 12/06/2023 14:54:10 met de export van 12/06/2023 11:10:20